Wednesday, March 25, 2009

sabah trip ~ day 3 (05 march 2009)

hari ketiga weols cam fed up pulak nak gi memaner...taw je laa uols, semalam gi zoo sajork tambang dah dekat seratus...kalo gi gunung kinabalu yang makan masa 2 jam tuh maunya ratus2 gak...

so melepet sajork dalam bilik....

tetiba aku dapat idea nak sewa keta...adoyaiii....napa laa idea nie baru ajer aku nak laksanakan walhal aku ade gak terpikir seblom nie....mana taknyer, mmg aku tak sangka nak gi satu2 tempat kat sabah nie amatlah jauh jaraknya satu destinasi ngan destinasi yang laen...tujuan aku nak menetap di kk pon adalah sebab kunun2nya nak kenal2 sabah dulu, just nak jalan2 sekitar town sajork...haaa tapi ini lak hasilnya...phuiii.....

so aku pon bersegera ke lobby hotel untuk cari nama2 pemilik keta sewa kat kk nie...dalam pada tue baru terpk nak call staff kompeni aku yang branch di sabah yang tak penah aku kenal hatta berhubung sekali pon...dia sudi untuk tolong carik no kontek pemilik keta sewa untuk aku...chess hotel shangri la ade bagi satu kontek no tapi reganya....huiiii humang aiii....

dalam pada tue aku surfing je la tenet...dapat laa beberapa nombor kontek pemilik keta sewa...sempat jugak aku baca blog sape tah yang menceritakan catatan perjalanan dia ke kk...ooo..rupa2nya diorang mmg akan sewa keta sepanjang berada di kk neh...gitiew ker....

so tak lama kendian kathy (staff kompeni branch sabah) bagi satu no tel...setelah call didapati keta kancil yang weols request dah takde, last minit katanyer...so dia offer keta kelisa pada aku, ratenya rm 165/hari...upsss agak mahal uols...

aku call lagi beberapa no yang aku dapat dari tenet dan salah satu darinya berhasil...aku minta keta kancil jugak (jimat laa kan) tapi dah takde...yang ader seketul myvi, ratenya rm 120/hari...melompat laa ku uols...yeyyy....dapat keta gak weols dan reganya pon berpatutan...tapi malangnya keta hanya boleh dihantar ke hotel dalam pukul 2.30 ke 3 petang sebab keta tue baru dikembalikan oleh penyewa seblomnyer...what 2 do...last minit punya kejekan...

time masa tue baru jam 1 petang lebih...so lepak ketiduran sajork dalam bilik....masa setengah hari dah rugi cenggitu jer...

kul 3 lebih dia anta kete ke hotel...setelah sedikit prosedur ngan bayaran dibuat maka weols bersegera laa menuju ke destinasi...masa weols ke zoo ari tuh aku ternampak signboard satu tempat yang agak menarik ~ monsopiad cultural village.....

setelah bertanya jalan pada beberapa orang, maka sampailah weols ke tempat tue...oleh sebab dah lambat dan weols adalah pengunjung yang last maka bayaran masuk yang dikenakan pon separuh jer sebab tourist guidenye dah abis time kojo...bayaran sepatutnya rm 45/orang tapi weols dikenakan rm 20/0rang...

disebabkan lambat gi cafe, maka tak dapat laa redeem welcome drink weols ~ iye lah sebab nak kejar satu show tarian tradisional kaum monsopiad yang last, itupon dah separuh jer dapat tengok...pastue sempat laa bergambo...

irfan pulak dari hari ke 2 weols di kk lagi dah terkena cirit birit maha hebat...sian dia, time nak terberis tue mmg meraung2 laa dia...selain perutnya memulas, bontot dia dah melecet...haru betoi...nak tukar pampers kat sini pon tak berapa nak selesa sebab takde tempat yang sesuwai...tandas dia ok tapi takde tempat nak baringkan irfan hatta pangkin ker...

memandangkan hari ini mereka ada tetamu untuk dinner di situ maka weols dapat laa melanjutkan tempoh lawatan...biasanya pukul 6 dah tutup..

seterusnya weols dibawa ke seberang jalan untuk ke rumah yang menempatkan tengkorak kepala para musuh yang berusia beratus-ratus tahun yang dipancung oleh pahlawan monsopiad...sebelom dibawa masuk tourist guide tue dah bagi amaran supaya mempertimbangkan sama ada nak bawa irfan masuk atau tidak...di kabarkan rumah tersebut mmg berhantu pada waktu malam....hihhhhiiiihiiiiiiiiiiii.......larikssss...weols tawakal jer untuk bawa masuk irfan....

dah abis lawatan ke house of skulls maka weols balik laa ke kk...jalan kat sini agak jem gak nak2 time orang balik keje.....





tulis nama dulu uols




aku punya turn pulak

















sasaran untuk menyumpit..reti ker....



menguji kehebatan...not bad...



ai try melastik...terlencong pulak sasarannya...masa kecik2 terer gak



cafe yang mendamaikan




barisan tengkorak manusia yang berusia ratusan tahun


daun nie digunakan untuk mengawet tengkorak tersebut






pastue weols lepak2 di pantai tanjung aru menyaksikan matahari terbenam....hmmmmm mmg indah dan mengasyikkan...







ini laa myvi yang weols sewa tu...masih baru lagik...


sempat singgah sedas lagik sekali di plaza wawasan memborong sobenir untuk famili dan kengkawan...



perut pon dah bekeroncong...mana pulak nak makan malam neh....lets ke pasar filipina uols hendap ape yang ade...


bahagian sayuran


nah....segala rumpai laut

yang neh mmg best sgt2, rm 1 jer per plastik, kuah dia sgt2 sedap...ada mamat kat sebelah aku bagitau dia datang dari jauh nak beli pelam neh....tapi yang penting ramai yang datang beli adalah lelaki uols...



beso ikan neh



weols ke kedai yang paling ujung, info yang di perolehi dari penduduk tempatan


pilih2....


aku makan yang neh...haaa tengok udang rimau nie sampai terkeluar pinggan...harga murah jer kat sini dan yang nie rm 30


sodapppnyer

ini adie punyer


memang meriah ngan pengunjung2 mat salleh

budak philipino nie comelkan...aku dok snap2 gambo dia sibuk datang nengok...

masa otw balik weols singgah sini...ramai orang dok lepak2 tapi aku malas nak kuar dari keta sebab perut dah senak...hahahahaha.....
..........TBC

3 Comments:

UmiMia said...

ha..bagus ada blog nih...lenkali kalau gi sabah boleh jadik panduan...(bila lah nak pi)

tigrismalaya said...

umi mia - yer, harus tue..ari tue teruja nengok blog ko pi bandung...

watie wyyn said...

hah baru nampak cam g sabah! best2 cultural village tu...siap ada titi gantung lagi tu...berani hang masuk uma tengkorak tu..siap amik gambar lagi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...