Friday, December 17, 2010

Apakah??


Apakah??
Ingat, ini bukan satu perkara yg heven dalam rumahtangga yer adik2...sila abaikan entri ini jika anda ada maid, dok ngan mak/mak mertua, atau kain baju anta dobi..
*pitam sedas*

Walhal seblom amik picta letak dulu kain santek2 kalau tak lagi xsenonoh..yer ai malas..tapi bab nie sajork, yg lelain rajin2 belaka uols....cayer ker?

Imbas kembali sebelum menda nie menimbun sedemikian rupa..nak kata duduk ramai, weols 3 org sajork nape lah bole jadi macam nie walhal seminggu lebih baru..aku nie bole dikategori manusia yg paling rajin basuh baju...clap3x untuk diri sendiri....bagi jer berapa banyak kain baju, basuh tangan..basuh mesin, auto..separa auto bole aku langsaikan tanpa kompromi...

Aku rasa cam peninnn pulak menda2 kecik2 pon aku bole pikir sampai rumitkan keadaan...nak basuh baju contohnya, pengasingan pembasuhan terhadap 3 org..lain2 basuhan..tapi baju jalan adie bole campur ngan baju aku..baju kerja dia xbole sebab dia incik pomen..

Dah tu, setiap basuhan tengok pulak warna...kaler putih lain, kaler gelap lain, kaler menurun lain...pastu ader lagi...yang mana basuh tangan, yang mana basuh mesin..semua spek mata aku wajib basuh tangan...eh ader org ko main masuk mesin sampai terpulas2 dawainya....xbole spek mata aku wacoal ko jangan..muahahahaa....

Dah abes basuh time menyidai pulak..feberet nie, kalo minta adie harus mulut aku macam mesingun..menyembur jer..menyidai kain pon ader tatacara...baju2 nak2 kaler gelap harus terbalikkan terlebih dahulu sebelum disidai....seluar yang berpoket terutamanya hantu jeans pon harus diterbalikkan dahulu supaya poket dalamnyer akan cepat kering...kalo adie tolong sidai main petik jer...semua tu kalo terlepas mata aku dia wat suka dia jer...baju pon tak dikirai2 dulu..bile dah kering berkedut2 dua juta...eh sakit la hati aku..

Nak diikutkan dari zaman bujang ke zaman sekarang, kalo member2 call aku~ wat per nyah? jawab aku-basuh kain...eh ko nie asal aku kol jer basuh kain-basuh kain...muskil diorang...ngeee...Haa..kalo cuaca panas terik pulak aku selalu terpikir, kalo basuh kain nie best nie..cepat kain baju kering, sayang pulak panas camnie tak basuh baju..~ haaa parah..bole gitu pulak tapi itu jugak petanda aku menghargai anugerah Allah secara tak langsungkan??..baguskan aku?

Bab mengangkat kain baju pon perlu dititik beratkan..nie pon adie gagal markah penuh..kat hanger besar kat luar aku taruk 3 jenis hanger, 2 jenis sama kaler, 1 jenis kaler campur2... amik perhatian ok, hanger utk sidai kat luar uma aku sila jangan campur dengan hanger utk dalam uma...time angkat baju kena pastikan hanger taruk balik ikut kaler, kalo tak itu pon aku bole mengamuk..sepit kain pon sama...yg kecik2 taruk balik dalam bakul kat situ dan yang bagak besar susun ikut kaler..santekkan..gile...

Aku rasa hampir tak de orang cakap hobi dia membasuh dan melipat baju...padahal sepatutnya harus diwujudkan...bukankah ianya salah satu bidang asas dalam kerja rumahtangga seperti memasak, mengemas rumah, menjahit, berkebun??

Dan jugak perlu diwujudkan pertandingan untuk acara melibatkan basuh/lipat kain baju, macam top chef tu ke...acara mengemas uma pon ader pertandingan sendirik...ala yang korang panggil nama glamer deco-deco tuh ~ cantik tak? cantik tak? ~eric leong~? acara menjahit pon~ top designer pon ader makanyer membasuh baju/melipat baju camno? Pe kata wujudkan the top dobby? pergh...pendobi mana paling berseni dan baju paling bersih...hahaha..baguskan...


Sepatutnya macam nie...sutir bakul utk aku, sutir untuk adie dan sutir untuk irfan...haaa lihatlah laa dunia pengasingan ini...bakul irfan paling sikit sebab baby sitter baru dia yang akan basuhkan bajunya..bagus tak? muahahaha..eh naper bakul aku paling tinggi? sebab selain kain baju aku segala mak nenek cadar, tuala, sarung bantal dan apa jer bernama kain kecuali kain buruk akan masuk ke bakul aku...adie pon senang diasingkan bajunya sebab kadang2 dia lipat sendiri atau pon time tak berlipat senang dia mengirai baju sendiri....aku pon naik heran naper tak pakai baju dah terlipat/tergantung nak jugak amik dari sini...paling paling geram jugak kadang2 aku cakap tu haaa bakul awak..dikirai jugak bakul orang lain lantas semua bergelumang bercampur balik...sudahnya aku wat lagi pengasingan hinggalah kain baju terlipat dengan rela..nasib baik beliau adie tak banyak bising dengan keadaan kain baju nie lipat lambat ker cepat, malah tak kisah pon mungkin dia paham aku pon penat kerija kannn...ker dia terpukau ngan performance aku di acara ranjang sampai tak peduli hal2 kecik camni...lalalalalala...

Anggapla aku wat tutorial membasuh baju/melipat...nak wat tutorial pasal blogging tak gheti..muaahahahah..

*malam tadi dah lipat separuh tunggu weekend la beresin sumeanyer* sighs....letih

13 Comments:

misz beauty said...

hahahahaa... az pun basuh kat dobi tapi bukan dobi org yg tolong basuhkan.. ni dobi ai basuh sendirik masuk syiling keceping basuh & afta dat masuk kat 1 lagi mesin pengering setel!!!! pas abis basuh terus lipat tak perlu jemur.... hihihii... maklumlah baru pindah mesin basuh belom hado... tapi kalo dah ade nanti pun still pegi dobi untuk proses pngeringan... sebab if sidai kat umah harus balik keje basah balik sbb xde maid nak angkat kain dijemuran... huhuuu... tp kate kak reen pasal basuh asing2 tu ai setuju... mane bley campur sume sekali... das!!!!

psttt!!! bley az antar kain kasi kak reen lipat... hihihiii ;-p

Dee said...

kak TM..ko sgt bagus ok..ko tlg basuh n sidai baju2 aku kak..aku tlg lipat baju2 ko semua..hahaha...

mcm husband dee kan..dia yg rajin basuh n sidai..part2 lipat kain dee lah..

atty's said...

benda paling tak suka tp kena buat jugak ..kena lipat kain .mencik..huhuhuh..kalao ada maid kan besh.

marinahunny said...

adoi banyaknye...sama lah kita, kalu tgk ari panas sayang plak kalu xde baju yg dijemur..tp tang melipat tu paling malas..

Cik Mimie said...

hahaha, da bese basuh2 baju ni coz dok ostel..nk xnk kna wat gak coz mak xleh nk tolong..jauh =(

misz sheyla said...

adoii banyaknye baju....poning den..hahahaha

Hezesuze said...

adehh awat nak tunggu seminggu baru bsuh uols?? haha weols lak tak leh tgok bakul tu penuh haruss basuh...

aci tak abg pomen weols basuh pakai mesin arr weols sidai & mak mertua angkat n tolong lipat sekali huhu

part yang besh adalah baju pomen abg pomen memang dari dulu mak dia yang basuhkan agaggagagaga

tigrismalaya said...

az ~ haa..itu yg best mesin basuh keciping

dee ~ ko nak yer dee...nah aku hantar kain 3 bakul, lupe nak mention kat jemuran ader lagi melambak..hahaha

kakty ~ akak kan ader..suh jer.muahahahha..

marina ~ betul3x

cikmimie ~ dok ostel mmg basuh sendiri..tapi budak2 ipt skrg beruntung sebab disediakan mesin basuh kecepeng duit tu kan..

misssheyla ~ hakak pon tgh dah nak pitam..

suze ~ nehi2 uols..luper nak mention...weols basuk 3-4 kali seminggu tapi tak terlipat2 kainnyer

Hanis Azla said...

mak aii 3 bakul yang full.. kalau akak pun surender.. ha..ha.. takpe pelan2 kayuh siaplah tu.

Un Phat Lee said...

haha.bagus betul tutorial lu nih.

ardinihumaira said...

dni skang ni kes musim hujan duk sidai kain dalam rumah, pastu mulala sakit mata tengok ;p bab lipat kain lak serah kat adik2 hehehehe

Lizzie Yasmin said...

benda paling malas adalah lipat baju.. tapi kalu dah mcm tue punya timbun.. mmg boleh buat baran jer lar.. hangin sambil hempas - hempas nak melipat...

tigrismalaya said...

hanis azla ~ hmmm..xble nak sudahnyer nie..

un phat lee ~ baguskan?? syabas tuk diri sdr..

ardinihumaira ~ best dok ngan famili..adik2 boley dijadikan mangsa..

lizzie ~ betul tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...