Friday, December 10, 2010

Entiti

Yo yo oo jer tajuk..

Benar nie...beliau entiti..sapa tu..?? Apa makna entiti? Hasil dari carian PRPM DBP Malaysia (bagi korang yakin sket..eh betul nie) entiti membawa maksud berikut:

1. /éntiti/ sesuatu yg mempunyai kewujudannya yg tersendiri: Syarikat itu berusaha utk berubah menjadi sebuah ~ yg lebih besar dan kukuh.

2. (éntiti) sesuatu yg mempunyai kewujudannya yg tersendiri: seterusnya sbg data kajian, sastera harus diamati sbg ~ yg bebas drpd konteks sejarah.

3. 1) Objek yang mempunyai makna tertentu bagi sesuatu penggunaan. 2) Butiran dalam pangkalan data yang memegang maklumat.

4. entiti = unit/identifikasi/lambang/arbitrari...phewww banyak tul maksudnyer....

Walaupon begitu suka aku merumuskan entiti adalah sesuatu yg mempunyai kewujudannya sendiri...haa macam entiti kat opis aku nie..agak2 beliau tau x aku tengah tulis pasal beliau nie...

Nie bukan sesapa hatta yang bernama apa...ini entiti...baru aku taw hari nie uols opis aku ader entiti...maklum laa aku baru sebulan lebih bekerja kat sini...opis aku kat atas, lab ngan workshop transformer kat bawah...kat opis ader 3 org jer yakni aku, bos aku dan sorang admin..aku ngan bos aku dok dalam bilik asing2, tapi bilik dia sebelah sajork bilik aku..

Nak di jadikan cerita last week nan lalu admin tu cuti...maka aku berdua sajork dengan bos, petang dalam kul 1 gitu bos kuar jap...aku pon wat la keje sambil berangan...eh tetap....pastu aku terdengar bunyi kerusi terhantuk kat meja...kalo korang ader kerusi yang boleh adjust turun naik tu sila hantukkan kerusi memasing ke meja..meja kayu saja..meja lain2 jenis tidak diterima kerana memberi ilusi bunyian berbeza..

Ha...dapp dapp ke tupp tuppp...konpius sendiri *sambil sekarang aku cuba menghantuk kerusi aku supaya dapat gambaran bunyinyer* hihi...beberapa bunyi pertama tidaklah kuhirau tetapi beberapa bunyi seterusnya memuskilkan aku...eh..kak xxxx dah balik ke? bila masa? Sepatutnya musti aku tahu bila dia balik sebab bunyi alarm pintu dan akan lalu depan bilik aku...aku diamkan ajer seketika pastu bila beberapa bunyi lagi kedengaran aku mula mengepak2 telinga, pandang atas siling kot2 tikus ker..tapi aku pasti bunyi tu datang dari bilik bos...

Kebetulan dia tak kunci biliknya maka aku pelan jengah kot2 dia tengah pose2 baring ke kat lantai sampai aku tak nampak dia sepatutnya ada kat kerusi tersebut...aku pon panggil pelan2..kak xxxx, oo kak xxxx, eh eh...mmg tak der yang jawab sebab dia mmg takde kat biliknya..belum balik lagi dia...

So aku pon balik la ke bilik dengan kemuskilan bermaharajalela...lela lela lela...oh aspalela..Persoalan itu aku biarkan begitu dan terlupa begitu ajer...tetiba...HARI INI!!...oh...bos cuti...admin tu kerap turun naik pergi workshop...dan pada jam lebih kurang sama aku terdengar lagi bunyi hantukan kerusi kat meja beberapa kali macam hari tu...kali ini aku tahu ada sesuatu disitu maka aku diamkan ajer, nak2 bilik bos aku mmg berkunci kalo dia bercuti...*bukan nak riak tapi menakutkan dari ini pon pernah aku alami ~tapi takde la sampai beliau menjelmakan diri beliau..minta dijauhkan* So dalam kul 4 lebih aku masuk pantry, admin tu pon masuk sekali maka bersembang mak limah laa weols...sekali aku pon tanya la dia sahsiah opis nie...maka panjang berjela laa penerangannya..rupanya bos dah panggil bomoh pon pasang pendinding...biasanya dia dengar bunyi laci ditarik ditutup, bunyi orang susun fail, bunyi orang bercakap laa..yelah deme dulu lagi la berdua orang jer kat opis...si admin nie pulak kadang2 tunggu mesin la hapa kadang pukul 2 pagi baru balik jadi macam2 la dia dengar tapi dia wat tak tau jer...ohhh..gitu sambil aku anggukkan kapla..

Rumusannya aku pon kena wat tak taw gak la...asalkan beliau tidak menunjukkan rupa paras beliau sudaa...

4 Comments:

atty's said...

ayork reen..kty udah le ari2 ku sorang je kat opis..huhuuhuhuuh..
tp kalo setkt bunyi takpe, jgn dia tunjuk muka dia udah.

~ziey~ said...

uols......sekalik entiti itu adalah putera raja bunian yg sekacak brat pitt......uols sanggup tk? heheh

Dee said...

kalo dee kan..bukak radio kuat2..bukak bacaan al-quran..takut tuh..hihihi..

tigrismalaya said...

kakty ~ yer la..diorg pon makhluk gak kan..betul la 2, jgn tunjuk muka suda..

ziey ~ huhuhu..mcm sanggup..adie?? lalalala

dee ~ kalo kat uma pernah jugak buka bacaan quran sebab kena kaco..tapi tak suka bukak radio kuat2 sbb dlm takut nak dgr jugak pe yang berlaku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...