Saturday, November 22, 2008

bidadari syorga...

malam tadi mood nak hapdet amat mengganas seperti dah makan pil kuda layaknyer...

dah on lappy bagai aku tak terus buka blog aku...tetiba terhingin nak terjah beberapa blog yg aku baru dapat dr mama panas...~ aisey....aku baru tadi melepak kat uma dia pas abis kojo...harus laa uma dia terkenal ngan sarat ngan makanan tue dan petang semalam dia telah menghidangkan aku pau yang dikukusnya dan juga jagung ala2 cup corn yg mabeles tue....air tema dia pown tak lupe untuk dihidangkan tuk ai tau....dah azan maghrib baru reti nak mencicit2 balik uma..



minum petang di uma mama panas


berbalik pada tajuk n3 nie...so aku mulakan goggle salah satu add tue...satu blog aku penah layari kat uma mama panas suatu masa dolu ~ sonot laa cuci mata nengok koleksi wardrobe dia...sambil2 sonot sempat gak rasa jeles2 jaki dengki....bertuahnyer dia..huhuhu..

pastue aku goggle lagi satu blog nie...demi terpandang header jer hati aku dah berdetik.....sebenarnya blog nie laa yang aku nak sesangat baca setelah mama panas dok citer2 kat aku...mungkin korang pown pengikut setia blog nie...

aku selusuri blog itu ngan tertib...sangat sepi time tue aku rasakah ~ emo laa pulakkan..tapi mmg itu hakikatnya dan aku sebagai wanita biasa dan seorg bergelar mama amatlah mudah tersentuh...yaaa teramat..nak2 aku nie nampak jer cam hankypanky tapi mempunyai hati yang teramat sensitif..haruslaa umi aku dah menurunkan baka nie kat aku...hohohoho...

seb baik adik aku iwe tak nak nonton tibi malam tadi (tenet dekat ngan tibi lol)...so harus laa aku berkuasa ngan air mata...mmg aku nangis2..nangis semahu2nyer....setiap patah perkataan aku tak mo miss, setiapnyer mmg sgt2 memberi kesan yg amat mendalam...air mata mengalir semahu2nya..ingus usah cakap laa...

sambil baca aku dok jeling2 irfan...risau tetiba lak aku...aku perati lama2 kot2 tetiba tak bernafas ker...kejinya pikiran aku! harus laa aku berpikiran cenggitu, sebagai ibu aku amat2 takut tambahan situasi aku ngan ijah sama iaitu anto baby ke umah pengasuh dan irfan beberapa kali ada jatuh kat uma dia...

aku amik tadi pon bebird merangkap konek (mati laa mak carut) dan bontot dia merah2...masa aku amik irfan babysitter tue ngah semayang, maybe dia pesan kat laki ngan anak dia suh bagitau aku keadaan irfan so depa ade bagitau laaa...tapi dalam begitu pown aku rasa bertuah selain uma kami berdekatan, babysitter irfan jenis tidak berkira sangat...boleh dibawa berbincang tapi belakang aku tak tau laa pulakkan apa tanggapan dia terhadap aku yang kunun2 diva nie kan ~ awas ko angelz...aku mmg terpaksarela percaya ngan dia dari segi menjaga irfan sebab kalo kita tak percaya mmg susah kita nak tumpu pada benda lain pulak..

sepuluh minit lepas amik irfan dia berak lagi....masa nak cebok harusla meraung bagai hapa...sedih ati aku nengok dia dalam kesakitan...nak tido pon beberapa kali terjaga...aku pakaikan dypers tanpa suar pastu dia minum susu sikit dan terlena...~ anak babysitter bagitau masa amik tadi irfan berak masa mamanya bawak turun kedewan bawah uma petang tadi sebab ada xtvt KEMAS...maybe dia malas nak naik uma dan biar gitu aje sampai xvtv dia setel...

aku berdebar tiba2...sambil2 aku baca blog ngan menilik2 wajah suci bakal bidadari syorga tue, aku jeling2 irfan...ish..takkan ruam dypers boleh bawak maut kot...harus pikiran aku melalut2 bagai...tapi mana tau kan...minta dijauhkan...

terbayang pulak kemarin irfan tersembam ke lantai tapi masa ngan aku...tau aje budak tengah melasak sekelip biji mata kita jer dah macam2 jadi..kemarin aku cam biasa dok awasi dia dok bz ngan mainan dia kat hall, aku lak dok satu dua depa dari dia, irfan nie pulak kalo tengah main haruslah gembira bagai hapa...dok goyang2 badan dia dalam kondisi merangkak tapi satu kaki belakang terlipat...jap2 tue gak tersembam ke lantai tapi kena dahi dulu ~ bengkak + biru jadinyer...tapi seb baik sikit jer..itiew blom lagi bab2 terhantuk ke hapa yg lain2...dia pon badan masih lemah gemalai ada hati nak melasak, sudahnya terhantuk laa, terketuk pala dia sdr laa...takkan aku nak larang dia bermain dan nak dokong dia memanjang...irfan pon tak hingin dan mmg nak kena tepek2 ketuk2 pala aku ngan tangan dia yg kecik tue..

cemas2...mmg cemas...kalo jatuh kat uma sendiri, kat tangan kita takde aku risau sangat ~ kecuali jatuh terhempas ke hapa..gila ko tak risau...maksud aku yang tersembam manja2 gitiew...sebab kita nampak apa yang berlaku dan sebagai ibubapa yang waras takkan kita nak biar kalo keadaan membimbangkan...ini tidak, mmg merisaukan kalo babysitter tak bagitau apa2..nak2 jatuh ker hapa yang tak meninggalkan kesan/bekas...kalo yg bertanggungjawab mungkin bagitau tapi kalo yang sewel2 alam??...itu yang menyebabkan kecederaan berulang2 pada baby jika terjatuh dan seterusnya mengakibatkan pendarahan dalaman...

bakal bidadari syorga mesti dah jatuh banyak kali...tah2 kena baling ke hapa..tergamak diorang wat dia macam tue...apa lagi masa post mortem tue yang babysitter kata dah bagi makan nasi ngan minum susu padahal dalam perut didapati kosong tiada apa...hanya ada air masak jer!! baby usia 7 bln ko bagi air masak jer!! mmg tak berperikemanusiaan betul....

sesekali aku ke dapo...bila balik semula ngadap lappy aku merenung kembali ke arah header dia yang terpampang wajah arwah....demi melihat wajah suci tue hati aku terdetik apa perasaan mak ayah dia time nie...macamana tingkahlaku arwah di saat2 akhir hidupnya....bila teringat itu semua hati aku rasa remuk redam...hati aku rasa luluh...betapa besarnya ujian Allah berikan untuk pasangan tue...kalo terjadi pada aku tak tahu lah samada aku boleh hadapinya atau tidak...

sesekali irfan mengerak2kan badannya dan aku mula terbayang betapa berharganya setiap detik yang kita luangkan bersama anak jika kita boleh tahu bila mereka akan dijemput maha Pencipta...tapi ijah, dia tidak tau..aku pon tau tau...korang pon takde kuasa untuk tahu...seperti kata penulis blog tersebut jika arwah memang sakit ke tak sihat ke lain laa..ini dihantar ke rumah pengasuh dalam keadaaan sihat sejahtera! hati aku pon turut rasa sakit mengenangkan perangai PMTP tue...

kendian irfan cam menggapai2 ke udara...mengigau barangkali...fikiran aku masih dirasuk ngan bayangan arwah dan rentetan hidupnya...tetiba aku terpa irfan ngan rasa kesyukuran yg amat sambil mendokong dan memeluknya erat...bagaimana kalo irfan yang pergi meninggalkan aku dulu dalam usia sebegini muda?? ohhh...mmg tak dapat aku bayangkan.....fahamlah aku betapa hancur luluh mak ayah arwah apabila anak kesayangan meninggalkan mereka sekelip mata...irfan yang kugomol2 menangis marah diganggu...maafkan mamamu nie wahai anakku yang tetiba beremosi...irfan kudodoi kembali dan dia kembali lena...

bersabarlah ijah & zubed....Allah lebih sayangkan dia dari kita...walaupon aku tak kenal pasangan/keluarga nie, tapi hati aku terpanggil untuk menulis n3 nie...sesungguhnya kesedihan yang aku alami setelah membaca blog nie telah membuatkan hidup aku malam tadi jadi tawar hambar...rasa semangat nak hapdet blog terus luntur...jemari terasa tiada tulang untuk menaip...kesian mereka...Allah telah pinjamkan arwah zulaiqha cuma 7 bulan kepada mereka untuk menumpang bermanja dan memberi/menerima kasih syg sekaligus diberi peluang untuk bergelar seorang ibu dan ayah...bersabarlah ijah & zubed...walaupon kata2 ku nie hanyalah sekadar kata2...walaupon aku tidak pasti samada aku mampu atau tidak untuk menanggung beban yang kalian tanggung jika aku berada di tempat kalian, namun percayalah...kesedihan dan kesakitan ini mmg tidak akan mampu diubati melainkan dengan peredaran masa...hanya masa yang dapat meredakan lara hati kalian...redhakan zulaiqha pergi dengan aman dan halalkanlah air susu yang kau berikan padanya....sesungguhnya zulaiqha akan menolongmu diakhirat kelak...

sekian...harap maaf jika ada tersalah bahasa....


nota kaki: maaf yer pemilik blog zulaiqha abadi selamanya sebab aku copy pic nie tanpa kebenaran..~ wajah terakhir zulaiqha sebelum disemadikan...

buat arwah Zulaiqha, semoga bersemadi dengan aman di sana dan damailah dikau wahai bidadari syorga..


zulaiqha dalam memori ~ 7 mac 2008 - 21 oktober 2008

12 Comments:

fazid said...

hi ms tigris.. teruja nak baca blog yg u mention nie...tapi takut tak tertanggung emosi nanti. save dulu dlm fav, bila rasa kuat nanti baca. thanks for sharing ya.

attyfir said...

nak baca gak blog tu.

tigrismalaya said...

mmc&t - harus baca...understand anak2 uols ditinggalkan di msia...takpe kuatkan smgt & doakan yg terbaik utk mereka...

atty - harus kak ty baca

Emi Farez said...

nok, aku dah baca, merembes ayor mata aku.. giler sedih.
Aku kolej 6.. hehe gatal ko yerrrrrr...

fazid said...

ms tigris, kite dah abis baca... hanya berdoa semoga kebenaran akan muncul satu ari nanti... kalau tak salah kenapa harus takut n ugut2 kan...kenapa ada orang camnie ekk...jaga anak pun nak berkira, kunun dah anggap mcm anak sendiri... hai ntah la...

pasal irfan punye rashes tu, ce letak drapolene setiap kali lepas cuci..insyaAllah ilang....

chronicles of angelzz said...

nox tetiba i rasa uollss muslimah sejati bla baca n3 iniew...
x sngka okeyh nmpak jer dva socialite tp hati murnie...
i merembes uolss...
merembes air mata katanya...

tigrismalaya said...

ik - kolej 6 pe dah nama dia erk? tun perak? ke kolej sukan tue? lupe lak mak..harus pasnie aku wat acara jejak2 kasih ngan ko..hihihi

tang gatal tue, lite2 jer...maklum laa aku bdk dip sambg degree, time2 aku pes batch kolej 11 tue ramai bebudak matrik sambg degree...aahh..byk anak2 ikan...

mmc&t - baca gak u er...thanks 4 ur adv, i letak gak dropolene, kdg2 jelly petroleum pon bole ilang..

coa - diva pon manusia gak..hihihi..merembes air mata ok jgn merembes lain okeh..ilang tetiba muslimah disitiew..

Mira said...

mira pun dah baca ...

doa yang terbaik ... bak kata cici tuh ... moga ALLAH beri petunjuk untuk kebenaran ... :)

untuk rashes irfan tuh ... selalu ker irfan kena tuh ??? kalau selalu macam bahaya lah jugak ...

tapi kalau sesekali ... mungkin waktu dia nak beralih bulan kot ...

apa pun ... diapers memang tak elok pakai lama-lama ... banyak bakteria ...

:)

Me, Mrs Taj said...

mmg sedih bangat kisah tu..bl baca tak perasan air mata bergenang..(tp kena cover nnt boss nmpk)...

tigrismalaya said...

mira - sama2 kita doakan..tang rashes tue takde laa selalu...ada laa beberapa kali..nak2 my lil irfan mmg kulit sensitip...kena gigit nyamuk pon parutnya jadi hitam dan kembang besar cam lebam pulak..

mrs taj - sedihkan..aku xbole bca kt opis sbb emo melampau..thanks singgah sini

Cyberwira said...

Nak sedih apa? dah budak tu dah mati nak buat mcm mana.. tuiler org melayu..sikit2 nak sedih..kalau sedih pun mana leh budak tu hidup balik..tak faham beytul tgk perangai manusia ni.. larikkkkksss

~ziey~ said...

Untuk pengetahuan ko nyah...aku pun berlinangan air mata sampai tersedu2 baca n3 tu....tak terkata....sampai hubby i kena pujuk sbb mak jd takut tak tentu hala.....huhuhuhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...